Od 31.12.2020 platí v ČR nová legislativní opatření pro hobby provoz bezpilotních letounů neboli dronů a leteckých modelů. To se většiny lidí asi netýká a nijak je to neruší v rozjímání, ale pokud se tomuto koníčku náhodou věnujete, museli jste poupravit svoje návyky. Musíte se zaregistrovat, označit svůj stroj a projít on-line kurzem + testem. Je to vůbec potřeba?
Problém s povolením na nějaké činnosti je mnohem starší a častější než by se mohlo zdát a lidé o ní přemýšleli i před 150 lety. To znamená, že odpověď nemusím objevovat a jenom vám ji prozradím: Svoboda je skvělá úžasná věc a lidé by ji měli mít co nejvíc co to jde.1 Tak nějak. Tohle je základní pilíř Západní kultury a budeme to brát jako Pravdu, o které nebudeme pochybovat.
Problém samozřejmě nastává, když využivání Svobody mezi lidmi koliduje mezi sebou a je potřeba ji zmenšit. Na to jak správně stanovit nutnou míru omezení lidé ještě nepřišli a zatím nám nezbývá nic jiného než posuzovat každou situaci zvlášť.
Je fajn si trochu zpřehlednit situaci o potřebě řidičáku a ukázat si ty nejextrémnější případy, na kterých se všichni schodneme. První zřejmá situace je řízení nákladních lodí. Vybral jsem to proto, že se toho proti nutnosti zkoušky nedá moc namítat a je asi dost málo kapitánů, kteří by zkoušku neměli a jezdili načerno. Protipól je řidičák na lyže, který neexistuje a doufám, že ani nikoho nanapadnul. Drony jsou někde uprostřed.
nákres situace
Extrémy máme a musíme přijít na to, co je od sebe odlišuje. Co je dělá extrémními pro potřebu řidičáku. U nákladní lodi je řidičák potřeba, prože s ní člověk může způsobit hodně škody. Může nabourat jinou loď, potopit tu kterou řídí nebo způsobit ekologickou katastrofu. Zkrátka je Negative outcome moc velký a nestojí za to, aby jsme pár lidem zlehčili život.
U lyží je to přesně obráceně. Pokud je člověk nešika a neumí to, způsobí škodu hlavně sám sobě. Ostatní může ohrozit svoji agresivní jízdou2, ale nestává se to a riziko škody cizím lidem je minimální. Radost, která se lidem nechá, za to stojí.
Dostali jsme se k tomu, že se nám otázka změnila 😄. Hurá. Už nás zajímá to, jestli může způsobit létání s dronem hodně škody?
Možná. To je právě ten problém. Drony jsou nebezpečné hlavně v okolí letišť3. Všude jinde je to mnohem lepší a pád dronu na někoho asi není častý. Letišť a vlastně i dalších objektů, kam by dron neměl spadnout (např. dálnice) není tak málo a je potřeba, aby se lidé v jejich okolí chovali při provozování tohoto koníčku zodpovědně. To se obyčejně dělá pomocí zákazů (nelétej blíž 5km od letiště!) a trestání za jejích porušení. Funguje to tak všude jinde - nesmíte krást, jezdit na kole po dálnici a spoustu dalších věcí. Trestá se většinou až tehdy, když vaše počínání někomu vadí a poté se přichází na to, jak moc jste zákon porušili - když přejdete na červenou a nikdo vás u toho nevidí, nikomu to nevadí a váš trest nepřijde. U trestání porušení zákona s dronem byste ale pravděpodobně přišli s křížkem po funuse a prevence je mnohem jednoduší. Proto není napsání on-line testů tak špatný nápad. Motivuje vás to znát zákony.
Stejným argumentem byste ale mohli chtít on-line test na jízdní kolo, pobyt v lese a kouření. Nevím jestli je to špatně, ale podobných myšlenek se bojím. Jediné štěstí je, že i u ostatních kategorií se musíme zamyslet, jestli nám to za to stojí. Většinou ne.
Tenhle preventivní přístup mi stále nepřijde univerzálně správný a myslím si, že by se lidem mělo věřit a nechat to na jejich zodpovědnosti. Potenciální škoda způsobená dronem je ale zbytečně velká a je praktické tomu předcházet, takže je v zájmu co největší spokojenosti co nejvíce lidí nějakou formu zkoušky mít.