Stejně jako ostatní studenti středních škol navštěvuji i já distanční výuku. O výhodách a nevýhodách by se dalo dumat dlouho a proto vám radši představím zatím jenom jednu část, se kterou mám bohaté zkušenosti a není tak zamotaná.
Testování žáků, ať už ústní nebo písemné, je pevnou součástí českého školství. Teoreticky slouží ke zpětné vazbě pro učitele, ale z mých zkušeností je to spíš výrazná vnější motivace ke studiu, která nutí žáky se látku alespoň na test naučit.
Podvádí se samozřejmě i ve škole a to různými způsoby. Taháky, opisování, chytré hodinky a telefon pod lavicí asi znáte a dovedete si představit, že se obtížnost správného provedení liší učitel od učitele a obyčejně je riziko odhalení větší než potenciální zisk z lepšího čísla. Nemám k dispozici žádné statistiky, ale nejedná se v žádném případě o záležitost celé třídy a spíše několika málo jedinců.
Pokud se ale testuje distančně, situace je diametrálně odlišná. Podvádí se neuvěřitelně snadno a tady jsou nejběžnější způsoby, se kterými jsem se setkal.
Google it
Vyhledání odpovědi na internetu je ta nejzákladnější možnost. Občas je obtížné odpověď najít a musíte vědět o tématu nějaké minimum informací (pokud je test omezený časově).Odpovědi ze sešitu
Najít odpověď v digitálních zápiscích je většinou velmi rychlé a přímočaré. Vyhledání ve fyzickém sešitě je trochu pomalejší a výrazně náročnější na přípravu, protože se na rozdíl od toho digitálního špatně sdílí mezi více lidmi.
příklad návštěvnosti sdíleného sešitu v Google Docs
Odpovědi z výukových materiálů
Variace odpovědí ze sešitu, ale musíte mít k dispozici prezentaci od učitele. Stejně jako při hledání odpovědí v sešitě přichází vhod klávesová zkratka CTRL + F.Odpovědi v chatu
I mimo distanční výuku existuje běžně Třídní skupina - na Messengeru, WhatsAppu nebo Discordu. Při testech zde často najdete screenshot se správnou odpovědí. Některé testy po odevzdání ukáží správné řešení a pak se většinou najde někdo, kdo odevzdá dřív a nasdílí je.Rady ve voice
Kombinací předešlých technik se přijde na naprostou většinu odpovědí. Pro ještě snažší sdílení informací se třída sejde na Discordu v hlasové schůzce. Člověk je pak ve dvou hovorech zároveň (školní hodina a Discord), ale mikrofon si zapne vždy v tom správném. Hlavní výhoda je, že se takto dá podvádět i během ústního zkoušení, kdy jsou předešlé techniky moc pomalé. Zkoušenému člověku pak radí třeba 6 ostatních a nepomůže ani zapnutá webkamera.Wolfram alpha, Desmos …
Wolfram je online nástroj, který umí řešit rovnice, Desmos vykresluje nádherné grafy a PhotoMath ukáže postup při vyřešení příkladu. Jedná se o úžasné programy, které pomáhají spousty lidem. Naneštěstí jsou ale zneužívány během testů z matematiky.
řešení kvadratické rovnice ve Wolfram Alpha
Nejšílenější na předešlých způsobech je to, že je riziko odhalení zcela minimální a těžko se hledá důvod, proč to nedělat. Ten poctivý člověk musí mít buď silné morální zásady nebo dostatečnou vnitřní motivaci ke studiu. Proto mi přijde jakýkoli online test takový zvláštní. Je naivní se domnívat, že jsou všichni svatoušci a že jim nejde jenom o to, zvládnout školu s minimem úsilí. Výsledek testu je pak nic neříkající a jeho psaní pouhá formalita, aby se vyhovělo požadavkům Systému.
A jak podvádění zabránit? Sdílení obrazovky, mikrofonu a webkamery je v průměrně zdatné třídě snadno exploitovatelné a o jejich účinosti bych si nedělal iluze. Další používanou možností je dát na test málo času. Tohle je bohužel kontraproduktivní, protože podvádění je vždy rychlejší a lidé, co by třeba váhali a chtěli by to radši vymyslet sami, se dostávanou do obtížné pozice.
Elegatní nápad je použití kamery a mikrofonu v mobilním telefonu. Telefon se ale musít postavit tak, aby byli vidět celou dobu žákovi ruce na klávesnici a celá jeho obrazovka. Obraz i zvuk by se streamoval na internet a žáci by po skončení museli poskytnout záznam ve vysoké kvalitě. Komplikované ale narozdíl od předešlého odstavce (v kombinaci s vysokými tresty) funkční.
A nebo by to šlo vyřešit jinak. Bez nucení a omezování Svobody. Příkladem jsou třeba projekty. Jde během nich podvádět, ale je to pracnější, než je vytvořit sám. Shodná práce se spolužákem / internetem je zjevná a úprava zabera zbytečně moc času. Pokud se danému předmětu nechcete věnovat, tak projekt prostě odbudete. Je to poznat, ale nikomu to ani tak nevadí, špatnou známku nedostanete a trochu jste se toho naučili. Je pravda, že u některým předmětů (matematika) projekty zadat tak jednoduše nejde a známkování nevyřeší.
Stejně tak ale existuje mnoho dalších a víc kreativních řešení. Nebudu je tady vymýšlet, protože nejsem učitel a spíš jsem jakémukoli pedagogovi chtěl ukázat, že není správné brát distanční testy moc vážně, neboť mají nulovou vypovídající hodnotu o znalostech žáka.